Как традиционните автопроизводители ще се адаптират към електро-бъдещето? GM повдига завесата около стратегията си
Целта на General Motors (Chevrolet, Buick, GMC, Cadillac и др.) e да увеличи приходите си от «абонаменти и услуги, базирани на данни», вкл. застрахователни, от $2 млрд. годишно днес до $25 млрд. през 2030г. За сравнение, през 2021г. общите приходи на компанията бяха $127 млрд.
Нуждата от нова стратегия се дължи на това, че за разлика от ДВГ автомобилите, ЕПС вариантите имат нужда от много по-малко поддръжка и ремонт, които по традиция в гаранционния период досега се правят от оторизираните мрежи на производители/дилъри.
„Трупаме свои данни. Трупаме собствен опит. Архитектурата също е наша“, обобщи изходните позиции старшият вицепезидент на GM Алън Уекслър на наскорошната конференция на банка Barclays.
В момента GM разполага с 300 анализатори на данни, които жънат планините от данни, трупани от GPS системата Onstar на компанията. Получаваните данни ще се увеличат и обогатят още повече със старта на новата фирмена система за телематика, наречена Ultify.
На базата на тези данни, GM може да види кога например даден клиент е поел път, различен от обичайния му сутрешен маршрут до офиса, и да му предложи своя автономен модел на шофиране “Super Cruise”. Това ще е оферта от типа “изпробвай и – ако ти хареса – купи”, каза Уекслър.
Данните от телематиката ще позволят на GM да моделира предлаганата на всеки шофьор застраховка на базата на неговото действително поведение на пътя, а не само на история от нарушения и щети. В момента фирмата вече предлага застраховки на своите клиенти в 50 американски щата.
Други автоконцерни като Tesla и BMW са по-напред в тестването на различни начини да се отдалечат от еднократната покупка на автомобил и неговото обслужване като основен генератор на приходи. Съответно, предлаганите месечни абонаменти за различни услуги, от типа на Apple, се увеличават, понякога не особено удачно.
Уекслър потвърди, че GM следи всичко и се учи от опита на другите, вкл. и от наскорошния експеримент на BMW с месечен абонамент за това да активира в даден час отоплението на седалките на автомобилите. „Не очаквам да тръгнем да искаме $18 на месец за да топлим седалките“ каза Уекслър. „Познаваме добре клиентите си“.