Масла и лубриканти. Излишни мощности способстват за повече волатилност

Марк Хонг, главен анализатор в Argus Media, за основните тенденции на пазара на базови масла през последните няколко години пред списание Lube. От 2017г. насам основната промяна на пазара бе ръстът на производствените мощности за базови масла (base oils) от над 10% в световен мащаб. Допълнителното производство най-вече на базови масла от Група II и Група III (според съдържанието си на сяра, наситени съединения и вискозитет) доведе до повече динамика и волатилност в цените. Повечето от тези нови производствени мощности са в Азия, което пък отвори нови възможности за ценови арбитраж пред купувачите на базови масла в Европа.

Сп. Lube: Макар традиционните базови масла да са дериват на нефтопреработката, изглежда няма корелация между цените на суровия петрол и на базовите масла. Защо?

М.Х.: Фундаменталните фактори на търсене и предлагане на базови масла се отличават силно от тези на суровия петрол. Корелацията между цените на суровия петрол и цените на базовите  масла в миналото беше много висока – от порядъка на 0.8 – 0.9 – но тези съотношения изчезнаха около 2014г. когато значителни нови мощности за производство на базови масла от Група II влязоха в експлоатация. В резултат на това въпросната корелация се влоши до нива от порядъка на  0.3 – 0.5. Търсенето и предлагането на базови масла и лубриканти в момента имат много по-голямо влияние върху цените отколкото цената на изходната суровина.

Сп. Lube: Ако търсенето и предлагането определят толкова силно ценовите нива, какво е влиянието на краткосрочните промени в предагането?

М.Х.: Това прави и моментните промени в предлагането - напр. временното спиране на даден завод -  много по-важни както за спот цените така и за прогнозните ценови нива. На структурно ниво, световният пазар на базови масла страда от свръхкапацитет. Отгоре на това, на оперативно ниво, базови масла се произвеждат ежедневно, а се търгуват месечно, което вкарва допълнителна волатилност. Това обяснява и защо цените на базови масла от Група II в Европа често пъти се повишават когато някои заводи в САЩ или в Азия затворят за ремонт.