Кои думи карат шофьорите.. ..да гасят двигателя докато чакат на жп прелез
Един възможен отговор дава наскорошното съвместно изследване на психолозите от Университета в Базел (University of Basel), Швейцария, и техните колеги от Университета в Кент (University of Kent) в Кентърбъри, Великобритания.
В близост до последния, на действителен ж.п. прелез, първо е замерен т.нар. базов случай, т.е. текущия процент на шофьори, които изключват двигателя на автомобила си при спусната бариера. Непосредствено до прелеза, както и на интервали по протежение на колоната чакащи автомобили са разположени светлинни табла, които (в базовия случай) предупреждават за нуждата от спиране и за това, че предстои преминаване на влак.
Психолозите са имали задача да установят в каква степен всяко едно от три различни послания, изписани на светлинните табла, ще успет да променят поведението на шофьорите, т.е. да ги накарат да изключат двигателя на автомобила си, по-често от колкото го правят в базовия сценарий. Изключването на двигателя на всеки автомобил е било измервано със стационарни детектори тип remote sensing (RSD) или с камери с термално изображение. Общо 6,000 чакащи автомобила са били замерени, по 2,000 за всяко едно от трите изписани послания.
Послание N1 “Моля изключете двигателя. Това ще подобри качеството на въздуха в района” e довело до повишане броя на изключените двигатели с 25% над базовия вариант.
Послание N2 “Бъдете един от многото отговорни водачи в Кентърбъри: изключвайте двигателя при спуснати бариери” e довело до повишане броя на изключените двигатели с 42% над базата.
Послание N3 “Мислете за действията си: изключвайте двигателя при спуснати бариери” нe е довело до промяна в сравнение с базовия вариант.
Статистически погледнато разликите в ефективността на посланията са значителни. Изследователите смятат, че максималната ефективност на послание N2 се корени в това, че един тип поведение е представено като вече възприета социална норма, а вроденият инстинкт на хората да се придържат към възприетите норми в дадения случай дава най-добър резултат.
По думите на Фани Уалоу, от Университета в Базел, цитирана от БиБиСи, експериментът показва как малки но добре подбрани „побутвания“ може да доведат до големи промени в поведението.