Еднакви операции: значителни разлики в цените

През изминалата година fleet-surveys измери съотношението в цените за най-често извършваните планови и извънпланови операции по поддръжката и ремонта на нови автомобили. Без да се вземат предвид евентуалните отстъпки за броя на автомобили в отделния автопарк, разликите се оказаха значителни при всички видове работните операции. За максимална валидност на сравнението, цените на операциите са вземани за автомобили от един клас.

Така например, една от най-рутинните и чести операции, смяната и баланс на гуми, показва разлика в цените от 69% между най-евтиния и най-скъпия сервиз. Тази дейност в сервизите на Мото Пфое (конкретно за Ford Fiesta 1.25) струва 76лв, докато във София Франс Ауто за (Peugeot 208 1.2) цената е 48лв. В другия полюс на независимите и неоторизирани сервизи, същата операция с издадена фактура в София започва от 36 лв. за гуми/джанти като горепосочените. При друга подобна планова операция, смяна на масло и филтри в рамките на ТО1, разликите са още по-сериозни. За Toyota Yaris 1.0 цената е 168лв., докато за Skoda Fabia 1.2 тя е 73% по-висока, т.е. 290лв. При плановите, но по-редки операции, като смяна на ангренажен ремък (с ролки и обтегачи), моделите, които са с верига (сред най-масовите  Dacia Sandero, Toyota Yaris, Kia Rio) номинално имат нулев разход, тъй като там ремък няма. При останалите обаче разликите в цените са двукратни и по-големи: от 214.90лв. за Opel Corsa до 534лв. за Ford Fiesta.

Добре е да се има предвид обаче, че понякога препоръката на производителя за смяната на верига може да е същия, или дори по-нисък пробег, отколкото смяната на ремъка. При неплановите ремонтни операции, където и полагания труд понякога трябва да е и по-висококвалифициран, както може да се очаква, разликите са също значителни. За смяна на съединител комплект на Renault Clio цената е 565лв., докато същата операция върху Toyota Yaris струва 1,290лв. Смяната на стартер на Renault Clio във фирмените сервизи струва 419 лв., докато същата операция за  Toyota Yaris е на цена 733.70лв.

В основата на тези широки вариации стоят, разбира се, както различните фирмени политики относно ценовото позициониране на след продажбеното обслужване, така и практически пълната защитеност на сектора от конкуренцията на независимите автосервизи, която е факт не само в България, а в цяла Европа. Ако приемем, че норма-времето за идентични операции при различните марки е еднакво, или почти еднакво, то разликата в цената на час труд остава ключовия фактор в основа на разликите.  Тези разлики, дори само на територията на София, са значителни, както показва графиката по-долу.  

Повече данни за цените на работните операции в сектор “Сервизи” на главното меню.