„Еко“ дизелови двигатели?
Множество нови дизелови автомобили изпускат значително по-малко азотен окис (NOx) отколкото позволените нива по стандарта Евро 6, обяви Emissions Anaytics. Фирмата тества хиляди автомобили в реални пътни условия като измерва както различни изгорели газове, изпускани от тях, така и потреблението на гориво и други параметри. Двадесет дизелови модела показват нива на NOx от по-малко от 80mg/км, при ниво на съблюдаване от 168mg/km по RDE (Real Driving Emissions), което се разделя обикновено на коефициент 2.1.Откъм емисии на въглероден двуокис (CO2) дизеловите двигатели продължават да бъдат по-чисти от бензиновите (при една и съща кубатура), макар разликата прогресивно да намалява. Дизелът продължава да отбелязва и по-добра икономичност като литри гориво на 100 км., макар също разликата с бензина да се свива. Фините прахови частици (ФПЧ) и NOx бяха двата вида емисии, по които дизеловият двигател отстъпваше значително от бензиновия, но поне по един от тези два параграфа, напредъкът на дизела изглежда сравнително бърз.
Множество правителства в Западна Европа в продължение на няколко десетилетия стимулираха индиректно (основно с по-ниски данъци) продажбата на леки автомобили с дизелови двигатели, поради по-ниските им емисии на CO2, игнорирайки високите нива на ФПЧ и NOx. Тази политика имаше ефект и в резултат на това, повече от половината от продаваните нови леки автомобили в Европа само до преди година бяха дизелови. Скандалът с манипулираните емисии на дизелови автомобили на VW обаче и изострената чувствителност по отношение на силно замърсения въздух в много мегаполиси доведоха до значителен обществен отпор и дори очертаващи се забрани за дизелови автомобили в центъра на много градове в Европа.
Ник Молдън, основател на Emissions Analytics, коментира: „Бедата е в това, че автомобилистите, управляващи наистина чисти дизелови автомобили, както и техните производители, ще страдат в резултат на общото объркване, неразбиране и загуба на доверие към тях. Не трябва да забравяме, че преходът обратно към повече бензинови автомобили сам по себе си ще доведе до относително повишаване на емисиите на СО2...“