Скача вносът на стари дизели в България и Източна Европа

Въпреки силно занижените цени германските дилъри и автокъщи отчитат продължаващ спад в продажбите на употребявани дизелови автомобили на местни лица. Първо „Дизел гейт“ на VW, а след това и плановете за забрана на стари дизели в градските центрове обърнаха обществените настроения на германския пазар и никакви рационални аргументи изглежда не могат да повлияят на създалата се нагласа. Картината е почти диаметрално противоположна при купувачите на изток от полската граница, както показва графиката по-долу. 

Общият износ на употребявани дизелови леки автомобили (PKW) от Германия миналата година скочи с 18% до над 233,000 автомобила, гласят данните на Федералната статистическа служба на страната (www.destatis.de). Обратно, износът на бензинови модели втора ръка спадна от 178,000 на 176,000 броя. (Цитираните данни не включват автомобилите с германски табели, използвани в други страни без промяна в регистрацията.)При употребяваните дизелови коли Унгария, Румъния, Словакия и Полша са традиционно основните външни купувачи. Нов “първенец” обаче е Украйна, чиито граждани от миналата година се радват на безвизови пътувания в ЕС. Заради слабата рубла и протекционистичните мерки руският пазар е незначителен, а местни търговци твърдят, че най-старите дизели намират купувачите си най-вече в Грузия. На местна германска почва, за 2017г. средният спад в цената на използван дизелов лек автомобил е 50% спрямо 2016г., съобщава седмичникът WirtschaftsWoche, позовавайки се на проучване на Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe (ZDK). 

Според резултатите от изследването, една трета от германските дилъри и автокъщи твърдят, че не могат да продадат старите си дизели Евро-5, освен ако не им монтират нови (и скъпи) филтри за фини прахови частици. Друга една трета от тях казват, че могат да се отърват от тези автомобили само ако свалят цената им с 50%.Пострадалият имидж на дизела пречи на продажбите дори на високоекологичните Евро-6 дизелови автомобили, вече по-чисти от бензиновите си еквиваленти не само по отношение на въглероден двуокис (CO2), но все по. Често и в емисиите на азотни окиси (NOx). Според професор Фердинанд Дуденхьофер от Университета в Дуисбург-Есен, цитиран от WirtschaftsWoche, миналата година германските дилъри са понесли загуби от €1.7 млрд. заради спада в цените на дизелите и разходите им за повишени стокови наличности. Според него, тези загуби ще нараснат до €2 млрд. през тази година преди да спаднат до €1.5 млрд. през 2019г. 

Въпрос на време е лизинговите компании, понесли риска за остатъчната стойност на дизеловите автомобили по договори за оперативен лизинг, да оповестят размера и на своите загуби заради спада в цените на вторичния пазар. Сред по-предвидливите от тях, Sixt обяви още преди края на миналата година, че ограничава до 15% експозицията си към дизелови модели без договорена бай-бек клауза. Германското правителството също изглежда обезпокоено. По-рано този месец, транспортният министър, Андреас Шойер, призова в прав текст: „Трябва да спрем идеологическата демонизация на един двигател, който ни помага да влезем в нормите за въглероден двуокис и да изпълним целите си за защита на климата. Спор няма: дизеловият двигател ни е нужен, толкова колкото всички други технологии. В модерния си вид той е един много ефективен двигател. “Обратно на Изток, кореспондентът на WirtschaftsWoche на един от многото автопазари за стари коли в западна Румъния, смята, че хората тук просто са жадни за надеждни автомобили и не ги е грижа твърде много за изгорелите им газове. 

На българска почва, според германските данни, ръстът на вноса на употребявани дизелови леки автомобили от Германия за 2017 г. е 25% спрямо предходната година. Това е на фона на общия лек спад от 2% за годината при новорегистрираните употребявани автомобили категория М1, според данните на МВР. Германия не е най-големия източник на употребявани леки автомобили за България, но на пръв поглед тамошните данни за износ на малко над 4 хиляди стари дизела към България изглеждат ниски на фона на общите регистрации от над 214 хиляди употребявани возила М1. Търговци обаче отчитат и засилване на темпото на вноса на употребявани дизели през първите месеци на тази година, като ръстът освен от традиционните страни износители, идва и от Великобритания, където преди края на май ще влязат в сила нови правила за годишните технически прегледи. (Повече по тази тема четете тук.)