Как веригите бензиностанции са на път да станат електрозарядни станции

Нефтените гиганти планират да играят мащабна роля и в електрозарядната инфраструктура. Консолидацията сред съществуващите вериги електрозарядни станции (ЕЗС) в САЩ вече напредва, пише в последното си издание Automotive News.
Нефтените гиганти планират да играят мащабна роля и в зареждането на ЕПС. Консолидацията сред съществуващите вериги електрозарядни станции (ЕЗС) в САЩ вече напредва, пише в последното си издание Automotive News.
Понастоящем моделът на ЕЗС не е достатъчно доходен. Стартъпите, които в момента оформят зарядната инфраструктура в САЩ, като ChargePoint, EVgo, Blink, отчитат значителни загуби. За да постигнат нужната норма на печалба, те се налага да разчитат на множество фактори, на които не могат да влияят: навременното пускане на пазара на нови модели ЕПС, особено за товарни автомобили; гладка и бърза експанзия на зарядната инфраструктура с координация между производители и дистрибутори на електроенергия; регулаторна яснота и лекота и мното други.
Нефтените компании също трябва да се съобразяват със всички тези фактори, но при тях защитата на този бизнес кейс е далеч по-лесна отколкото за сегашните стартъпи. И причината е в това, че сегашните вериги бензиностанции имат вече най-добрите локации (било по пътища с висок трафик, било в търговски центрове), а висококапитализираните им фирми-майки могат да си позволят да изчакат момента на излизане на печалба и да поемат риска от новата инвестиция. Shell USA вече придоби за $169 млн. мрежата от 3,000 ЕЗС на Volta, разположена в 31 щата. Според анализаторите, това е само първия полъх от предстоящата консолидация в сектора. BP също разгръща мащабна инвестиционна програма в електрозарядния сектор. Поделението на фирмата, създадено за тази цел, BP Pulse, закупи от Tesla електрозарядни станции на стойност $100 млн. през октомври 2023г., което бе първия случай, в който рекордно-бързите зарядни станции на Tesla бяха придобити за инсталиране в мрежата на външен оператор. BP вече беше инсталирала над 27,000 точки в своите ЕЗС в САЩ като плановете й са да вложи $1 млрд. в този сектор в страната до 2030г. През май 2023г. BP Products North America Inc. също така придоби TravelCenters of America отчасти за да развива електрозарядния си бизнес.
Водещите нефтени компании гледат и към други източници на енергия, като водорода, както и към други критично важни изкопаеми ресурси. ExxonMobil планира да започне производство на литий в щата Арканзас през 2027г. с цел да стане водещ доставчик на тази суровина до 2030г. Chevron Corp. също разглежда възможност за производство на литий, обяви изпълнителният директор на фирмата Майк Уърт, което, според него, си пасва добре със съществуващите силни страни на Chevron.
„В случая въпросът е не дали, а кога това ще се случи“ смята Брет Кастели, анализатор в Morningstar Research Services. Според него времевата рамка е следващите 2 години. Други анализатори говорят за година и половина.
Инвестициите от страна на нефтените гиганти служи за валидация на прехода към електромобилност и потвърждава, че „тук има възможност за печалба“, според Нейтън Нийс, асоцииран директор за електрификацията и климатичните промени в Boston Consulting Group.
Въпреки всички предизвикателства, големите нефтени компании имат дългогодишна репутация и устойчиво портфолио от бизнеси. Това им дава и тежест в преговорите с електропреносните играчи или с електропроизводителите, смята Лорен Макдоналд, изпълнителен директор на консултантската фирма EVAdoption.
Успехът на традиционните бензиностанции зависи в голяма степен от локацията им. Същото ще важи и за ЕЗС. «Ако вие сте на правилните пресечки с нужния трафик и нужния профил купувачи, част от тези съществуващи бензиностанции може да бъдат преоборудвани и с нужните магазини и с нужните автомивки, което е добър коктейл за успех в този бизнес», смята Нийс. Според него, ако шофьорите на ЕПС харчат 15 до 20 долара в магазина, докато колите им се зареждат, инвестицията започва да става достатъчно доходна. «Нефтените компании не искат да бъдат “loss leaders” (т.е. да работят на загуба в началото – б.р.), но схемата започва да прилича на тази в течните горива: всичко зависи от обема“, смята Нийс.
Публичната електрозарядна мрежа е само част от уравнението, сочи Нийс. Партньорствата със служебните автопаркове и корпоративните хъбове от ЕЗС е по-предвидим и по-привлекателен бизнес и съществуващите ЕЗС стартъпи още не са намерели верния подход.
Да се печели от ЕЗС е все още трудно. Макар продажбите да растат, броят ЕПС на пътя е все още малък, в сравнение с МПС. Автопроизводителите оповестяват ред забавяния на новите си модели.
Веригата ChargePoint сочи бавното разпространение на ЕПС като една от основните причини годишните й приходи до третото тримесечие на 2023г. да са $110 млн., доста под собствената й прогноза за минимум $150 млн. Товарните автопаркове бавно минават към ЕПС, а в друти случаи самите товарни ЕПС не идват навреме, съобщава изполнителния директор на ChargePoint, Рик Уилмър. „Клиентите ни с нетърпение чакат да получат своите ЕПС, но инвестицията в зарядни съоръжения започва, щом веднъж те почнат да се доставят“, казва той. Един такъв клиент чака 40 градски автобуса, друг изчаква 500 микробуса, дава примери Уилмър.
В сравнение с еуфоричните настроения при набирането на първоначален капитал от 2021г., настроението сред инвеститорите е драстично променено, сочи Кастели. Инвеститорите искат от веригите ЕЗС да станат печеливши максимално бързо, но стартъпите са със сравнително малки възможности. Веригите ЕЗС зависят поне отчасти от средства, отпускани от Формулата за национална електрозарядна инфраструктура (National Electric Vehicle Infrastructure Formula). Много от тях се нуждаят от поне от част от тези средства, които се отпускат щат по щат, преди да почнат строителни дейности, обяснява Джим Хърлис от CBRE, международна фирма а недвижими имоти. А за големите нефтени фирми държавната програма е добре дошла, но не е критично условие за работа, смята той.