Продажбите на градски електрически автобуси надминаха дизелите в Европа

Повече от сто години двигателят с вътрешно горене властва над нашите пътища. За един малък, но значим транспортен сектор, скромният градски автобус, царуването му наближава края си.

Последните тримесечни данни за продажбите на автобуси тази година показват, че делът на продадените само дизелови превозни средства е паднал под мажоритарния си дял, отстъпвайки място на електрическите батерии, за да поеме водеща роля. Това бележи първия път, когато технология с нулеви емисии е доминираща в сектора на автомобилния транспорт в Европа.

Градските автобуси представляват около 60% от всички продажби на тежкотоварни пътнически превозни средства (останалото са автобуси и междуградски автобуси). Тяхната конвенционална форма обикновено има високи емисии, отделяйки около 1 kg CO2 на километър в сравнение с по-малко от 100 g CO2 на километър за автомобили, въпреки че автобусите превозват много, много повече пътници от автомобилите. Градските автобуси също са в първостепенна позиция за електрификация; те оперират по предсказуеми маршрути, което елиминира безпокойството за обхвата, обикновено се съхраняват в депа за една нощ, където могат да бъдат заредени, и обикновено се доставят публично, което дава на покупката им достъп до по-голям размер на капитала в сравнение с пазара на частен транспорт.

Но този преход не се появи толкова поради значителното увеличение на продажбите с нулеви емисии, които се движат около 30% през последната година, а по-скоро от спада в продажбите само на дизелови двигатели, отстъпили място на хибридни автобуси, които също изпревари дела на дизела тази година.

Тъй като от производителите (все още) не се изисква да се откажат от автобусите с високи емисии, можем да благодарим на пазарното търсене за падането на двигателите с вътрешно горене. Няколко държави-членки и много големи градове планират постепенно да въведат автобуси с нулеви емисии през следващите години. Холандия и Дания са далеч най-амбициозните, насочвайки погледа си към пълно премахване на двигателите с вътрешно горене в продажбите на автобуси през 2025 г., следвани от Ирландия от 2030 г. и Австрия от 2032 г. Има повече обещания от големите градове в Европа отколкото имаме място за броене тук (накратко, повече от половината европейски столици планират само автобуси с нулеви емисии да се движат по пътищата им до 2040 г.), но пълен списък може да бъде намерен в нашата публикация от миналата година.

Директивата за чистите превозни средства, която влезе в сила през август 2021 г., също изигра важна роля. Директивата изисква от държавите-членки да закупят между 24%–45% автобуси с алтернативно гориво (т.е. всичко, което не е само дизелов автобус) между август 2021 г. и декември 2025 г. Въздействието ясно се вижда от резкия спад на дизеловото гориво само продажби на автобуси в края на 2021 г. Половината от тези цели трябва да бъдат постигнати чрез задвижвания с нулеви емисии. Целите се увеличават през 2026 г. до 33%–65%, така че очаквайте да видите нов спад за дизела след няколко години.

Можете да видите дела на продажбите по държави на фигурата по-долу. Четири от тях – Холандия, Дания, Литва и Ирландия – закупиха само автобуси с нулеви емисии, макар и с много ниски обеми на продажби, представляващи много по-малко от една четвърт от обичайните им продажби за една година (вижте колоната от дясната страна на диаграмата ). Хибридните превозни средства играят силна роля в най-големите страни в Европа, но все още тревожен брой инвестиции в двигатели на природен газ се правят във Франция, Испания и Италия, които осигуряват малко ползи за климата в сравнение само с дизеловите. Скорошен анализ на жизнения цикъл, който извършихме, показа, че градски автобус на природен газ намалява емисиите на парникови газове със 17% в сравнение с дизеловия си аналог, докато електрически автобус на батерия, работещ извън европейската мрежа между 2021 г. и 2040 г., води до намаление от 75%. 

Европейската комисия наскоро предложи до 2030 г. в Съюза да могат да се продават само градски автобуси с нулеви емисии. Въпреки че това със сигурност е амбициозна цел, силното представяне на автобусите с нулеви емисии през последните няколко години, подкрепено от ангажиментите на държавите-членки, градовете и производителите, показва, че това е реалистична (и необходима) цел за поставяне.

Но силното представяне на Европа с автобуси с нулеви емисии далеч не е лидер; технологията държи доминиращ дял в Китай от години, където делът на продажбите на автобуси с нулеви емисии достигна невероятните 91% през 2022 г. Въпреки това, това е монументален момент за Европа, когато автобусът, задвижван с изкопаеми горива, отстъпва от светлината на прожекторите за първи път от повече от сто години. През десетилетието, което се разгръща, вероятно ще започнем да виждаме останалата част от пазара на пътнически транспорт да последва примера, оставяйки нулеви емисии да царуват много, много по-дълго.

Диаграма, показваща дял от продажбите на градски автобуси за Q1 на 2023 г. по държави