Започна серийното производство на турския електромобил Togg. Цената на SUV варианта се очаква да е малко под US$ 50,000

Марката е продукт на консорциум от 5 турски фирми, под името Automobile Initiative Group of Türkiye, или съкратено от турски, Togg. Участници са водещите индустриални конгломерати в страната Anadolu Group, BMC, Koc Group, Turkcell и Zorlu Holding. Инвестицията в завода около автомобилния хъб на гр. Бурса се оценява на 3.7 млрд. долара в продължение на 13 години. Това ще включва и завода за литиево-йонни батерии в района, съвместно предприятие с Farasis.

Дизайнът на автомобила е дело на италианската агенция Pininfarina, която вече има за клиенти  Ferrari и американския производител на ЕПС Karma. Според изпълнителния директор на TOGG 51% от частите на автомобила са турско производство.

Автомобилът трябва да е в турската търговска мрежа до края на март 2023г., а износът към Европа и други дестинации ще започне 18 месеца по-късно; първите модели за тестване вече са изпратени към регулаторните органи в ЕС. След първия SUV вариант на марката, ще започне производството и на седан, следван от хечбек, B-MPV и B-SUV. 

Togg вече започна изграждането на собствена мрежа от зарядни станции в страната под марката Trugo. Планът е мрежата да има 1,000 зарядни станции от 180kW и още 600 с капацитет 300kW. С мощност понастоящем от 100,000 автомобила годишно, планът е Togg да произведе 1 млн. автомобила в петте класа до 2040г., като 30,000 от тях ще са за държавни и обществени институции до 2035г. Според изпълнителния директор, Гюрджан Каракаш, фирмата е имала разговори с над 300 стартъпа в областта на блок Чейн и дигиталните разплащания, геокартографиране и др. и вече има дейност с 19 от тях. Целта е да се постигне баланс между приходите от продажба на автомобили и продажби на различни мобилни услуги за тях. Според Кракаш, фактът че Togg ще контролира цените на батериите и софтуера ще допринася за високата норма на печалба на фирмата.

Според турския президент Реджеп Тайип Ердоган, проектът демонстрира растящата икономическа сила и независимост на страната. „Това е реализацията на една мечта, отнела 60 години“, заяви Ердоган по повод желанието на страната да произведе изцяло свой автомобил. 

Турция отдавна е сериозен износител на автомобили, сглобявани там от заводите на Ford, Fiat Chrysler, Renault, Toyota и Hyundai. Volkswagen засега изглежда се е отказал от плановете си за локално производство в страната.