Япония: настъпва ли ерата на водородната клетка?

Япония дава сигнали, че смята бавно но методично да разгърне една мини Н2-авто-революция. Предвид рязко снижения ядрен капацитет на стената и предвид подкрепата както на правителството, така и на водещите автопроизодители там, шансовете амбициозните японски планове да се сбъднат вероятно са по-добри от тези на подобни начинания в САЩ или Европа.
Така, ако светът избегне мощни сътресения в близките години, възможно е освен Олимпийските игри през 2020 г. Токио да демонстрира и един работещ прототип на „водородното бъдеще“ не само в автомобилния сектор, но и в енергоснабдяването на домакинствата. В самото начало на годината в знак на подкрепа за плановете на правителството Toyota обяви, че смята да вдигне продажбите на своите автомобили с горивни клетки 10 пъти през следващите 4 години. Целта е 30,000 Н-автомобила годишно и нов модел на Mirai на време за Олимпиадата. За сравнение през миналата година в страната бяха продадени едва 400 водородни автомобила. Toyota първа излезе с масов Н-автомобил през декември 2014, когато на пусна на пазара първия Mirai. Honda пусна своя Clarity през 2016г., а дебютът на Nissan предстои. Mirai има пробег от 700км с едно зареждане, което отнема около 3 минути.
Построяването на една Н-зарядна станция обаче струва около USD 4.3 млн., което е около 5 пъти по-скъпо в сравнение с традиционната бензиностанция. В момента в Токио работят само 8 такива, първата от които се вижда на снимката по-горе. Honda, Nissan и Toyota обявиха, че ще работят съвместно за да свалят себестойността на Н-зарядните станции. Трите компании ще покриват една трета от разходите до 11 млн. йени годишно (почти USD 97 хил.) до 2020г при всеки такъв проект.
Общината на японската столица също се включва в подготовката за Олимпиадата с фонд от 40 млрд. йени (USD 354млн.), който цели да вдигне до 35 броят на H-зарядните станции в града, така че да има една станция на 15 мин. път от повечето точки в Токио. Бедната на енергоресурси страна продължава да се задъхва в енергиен план, след като закри 54 ядрени реактора след трагедията във Фукушима през 2011г.
През лятото на 2014г. японското правителство обяви своята стратегическа пътна карта за развитие на водородната енергия сред автотранспорта, промишлеността и бита. Освен ръст на Н-автомобилите, целта е до 2020г. 1.4 млн. домакинства да използват модули с водородни клетки за своето собствено енергоснабдяване, като този брой се планира да нарасне до 5.3 млн. домакинства през 2030г.