САЩ: Очакван спад след рекордна 2016г.

На годишното автоизложение през януари в Детройт имаше повод да се вдигат чаши. През 2016г. пазарът на САЩ за нови леки и лекотоварни автомобили (passenger cars + light trucks) нарасна с 0.4% и достигна рекордните17,550,351 автомобила. Както е вече от десетилетия насам категорията на лекотоварните автомобили, включваща всички пикапи и SUV, доминираше с почти 60% от общия обем. Именно тази категория спомогна и за ръста на общия пазар, след като тя нарасне с 7.2%, докато традиционните леки автомобили спаднаха с 8.1% в сравнение с 2015г.В същото време обаче се оформя консенсус за това, че спад през 2017г. е много вероятен, ако не почти сигурен.

Основната причина е, че на паркингите на дилърите има стокови запаси от 3.9 млн. автомобила, отчетени чрез данните за регистрации по-горе като „продадени“ - ниво близо до рекордите в тази област. В допълнение, отстъпките и промоциите от 2016г., едва ли ще могат да се повторят и тази година: JD Power пресмята, че през 2016 средната отстъпка на автомобил е достигнала $3,542, или 9.9% от средната лист цена. Тази отстъпка е и най-високата в историята, по-висока от досегашния рекорд от 2008г., когато бяха и най-тежките моменти на финансовата криза преди спасяването на отрасъла от американското правителство. Автокредитите, регистрирани като рискови, достигнаха през третото тримесечие на 2016г. $172млрд. или 16% от общия обем авто кредити, според TransUnion. А според JD Power, 31% от купуващите автомобили чрез кредитиране, са били с „главата надолу“ по време на покупката, т.е. дължали са повече от 50% от стойността на стария си автомобил, който са продали на дилъра. Затова и Kelly Blue Book прогнозира 2% спад на общите автопродажби в САЩ през 2017г., докато Националната автодилърска асоциация в страната отчита 4%-ен спад на средната цена на автомобили втора ръка през 2016г. в сравнение с предходната.