Фалстарт в похода за по-чист автопарк в Полша

Полша е един от големите пазари в Централна и Източна Европа, със сравнително близък по възраст автопарк до българския. (виж легендата най-долу).  Тук обаче е нужна уговорката, че полският авторегистър (CEP) е в доста окаяно състояние. Над 6.7 милиона регистрирани автомобила са в "латентно" състояние, т.е. без технически преглед  в продължение на 8г. или повече, но въпреки това се броят за част от автопарка. Това силно изкривява картината по-горе, подчертава Алфред Франке, председател на полската Асоциация на производителите и дистрибутори на авточасти.

Според други наблюдатели, възможно е дори до 9 милиона автомобила или близо една трета от общия брой да са "мъртви души" и ако това е така, то действителната възрастова структура на автопарка би отредила на страната далеч по-прилично място в "официалното “класиране по възраст по-горе. Дори и с тази уговорка обаче, екологичните проблеми и неспирният поток от автомобили втора ръка от съседна Германия принудиха полският Сейм да подготви промяна в закона за акцизите. Целта бе да се оскъпи значително вноса на стари автомобили и това да спомогне за подмладяването на автопарка в страната и за справяне с екологичните вреди от най-старите возила. Подготвената промяна в закона за акцизите се базираше само на два компонента: възраст от дата на първа регистрация и обем на двигателя, като с нарастването и на двата рязко нараства и платимия акциз.

С конверсия на злоти в евро по текущия курс, планираните нови акцизи за автомобилите с най-масовите по обем двигатели бяха както следва: По време на обсъждането в Сейма обаче, партията на пънк-рок музиканта Павел Кукич, Кукич-15, която има около 8% от депутатските места в долната камара, се обяви против планираните промени. Според Кукич, Полша последна в ЕС прилага закона за акцизите спрямо автомобилите си и предлаганите промени са само начин да се ограбва народа. С подкрепа от 228 гласа, срещу 208 и 7 въздържали се, новите акцизи бяха блокирани.

Проектозаконът е върнат и на ход отново е управляващата партия Законност и справедливост на Ярослав Качински. Легенда: (*) Данни за 2016 вместо 2015, за всички автомобили(¹) Данни за 2014 вместо 2015(²) Данни за 2013 вместо 2015(³) Автомобилите на възраст над 20 г. са включени в броя "от 10 до 20 .г"**няма данни за Дания, Гърция, Словакия и Исландия.

източник: Eurostat, fleet-surveys