Българските първенци по еко шофиране за 2017г.

От 2017г. заработи новият формат на Международната автомобилна федерация, FIA е-rally, в който се включват серийни автомобили само на електрическа тяга или с водородна клетка, без никакви конструктивни изменения. Двайсет години след първото еко рали в Монако през 1997г., най-успешният български е-рали пилот, Калин Дедиков, завърши трети в Сан Марино, където се състезаваше с Renault ZOE R90 от името на италианския отбор Vivi autotevere заедно с навигатора си Георги Павлов. В българското издание на ралито Дедиков с BMW i3 завърши първи с голяма преднина, но поради регистрирано предварения, което носи значително наказание, записа трето място в класирането. Така с участие само в два от общо шестте кръга на шампионата пилотът е пети в световната класация на FIA за годината, а Георги Павлов дели трето място при навигаторите.
Производителите наблягат силно на PR потенциала на е-ралитата за своите марки и надпреварата е все по-оспорвана, както показва FIA класацията на производителите. Форматът на е-ралитата включва както скоростни отсечки, така и шофиране в реална пътна обстановка по предварително зададен график. През годините този график е включвал и 40-минутен преход до пл. Свети Петър във Ватикана в неделя по време на традиционната служба на папата. Или пък финиш на пл. Синтагма в Атина, където Дедиков разказва, че трафикът не познава почивка без разлика делник - празник. Тази година в Сан Марино разликата във времето на първите три екипажа, включително и българския, бе по-малко от 3 секунди по трасе от общо 320 км.
Макар да напредват видимо с всяка изминала година, ралитата с автомобили на „нова енергия“ все още носят някои организационни неуредици, типични за младите спортове, привличащи както ентусиасти така и все повече професионалисти. Ентусиазмът в момента е може би най-видим в състезанията за автомобили на слънчева енергия, провеждани засега само в Япония, където отборът на учениците от една местна гимназия е в първата десетка. Калин Дедиков разказа за fleet-surveys как в словенското е-рали, обхващащо части и от Хърватска и от Италия, единственият участник с автомобил на водородна клетка е трябвало да организира транспортирането му на авто-воз през нощта между кръговете до Австрия, където да бъде зареден с водород, просто защото в Словения все още няма такава зарядна станция.
Българският екипаж там, където навигатор на Калин бе съпругата му Антоанета, се състезаваше с Hyundai Ionic и завърши четвърти тази година, начело на всички Hyundai екипажи, включително тези от Австрия и Словения. Споделеният опит на българския екипаж говори за големите ползи от „смяната на ролите“: в този случай когато Николай Китанов, по традиция навигатор, е заел пилотското място в българския кръг от е-ралито с Renault ZOE. Промяната на гледната точка се оказва голям плюс за още по-доброто взаимно разбиране в екипажа.
На другия полюс на спектъра, над 2,500 професионални шофьори от 29 страни спориха в надпреварата Optifuel Challenge за икономично шофиране на камион Renault Trucks Range T480 Optifuel. Състезанието включваше и теоретичен изпит, който преценяваше познанията на шофьорите по икономично шофиране, с 10%-на тежест в резултатите за крайното класиране, основаващо се най-вече на постигнатия най-нисък разход на гориво при поддържана ефективна скорост.
В крайна сметка след отлично представяне както в Разлог, така и в Толедо, плевенчанинът Пламен Иванов завоюва първото място заедно с ваучер от €6,000 както и възможността да добави за няколко месеца камион Renault Trucks Range T480 Optifuel към автопарка на своята фирма, състоящ се от 23 тежкотоварни автомобила, всички те от гамата на Renault Trucks. Второто място бе заето от румънския шофьор Адриан Тинтеа, а трети бе Йохан Бекер от Люксембург. Renault T 480 13L Optifuel е проектиран с основна цел намаляване на разхода на гориво. Двигателят е с инжекционна система „комън рейл“, 13-литров EURO 6, степен C. Камионът е снабден серийно и с набор от интелигентни технологии: забранен режим „power“, функция Eco cruise control с режим на контролирано движение по инерция Optiroll, изключващ се въздушен компресор, серво-усилвател с променлив дебит и функция за автоматично изключване на двигателя. Камионът разполага и с иновативния регулатор на скоростта Optivision, който използва GPS свързаност, за да следи топографията на пътя и да съобрази изборът на предавки, ускорението и скоростта с конкретните условия. За да се оптимизира теглото, Renault Trucks Optifuel T има няколко алуминиеви компонента (въздушни резервоари, резервоари за гориво, джанти, DFR рамка на устройството за спиране на ремаркето). И накрая, автомобилът е оборудван с гуми с ниско съпротивление при търкаляне.