„Пришит“ малък електромотор спасява бензиновия двигател
Хибридните автомобили, в различните им форми, са възможен начин за намаляванена емисиите и увеличаване икономията на гориво, но цената им се „преглъща“ трудно. В автопарк среда особено, плъгин хибридите например трудно могат да докажат икономическата си изгода в сравнение с традиционните ДВГ автомобили, при сравнение по пълните разходи в жизнения им цикъл. Това обаче е на път да се промени с добавянето на 48-волтова батерия и електромотор към традиционния бензинов автомобил.
Renault Scénic Hybrid Assist е първият модел, който съчетава традиционния ДВГ, в този случай дизеловия 1.5 dCi, с малък 10-киловатов мотор и компактна литиево-йонна батерия, която да го захранва. Това икономично решение сваля 0.4 л/100км разход и 10 гр. СО2/км в сравнение с традиционния 1.5 dCi модел. Което пък повишава КПД с цели 10%. Цената на тази придобивка е допълнителни 800 евро в Западна Европа. Превърнато в пълни разходи за жизнения цикъл на автомобила с пробег от 100,000км за четири години, това са спестени 400 литра гориво. Още по-важно е, че този ход приближава производителите до заветната цел, заложена от ЕС в законовото изискване, според което до 2021г. фабрично новите автомобили, продавани на територията на Съюза, трябва да имат средно претеглено ниво на CO2 емисии от не повече от 95 г/км.VW, Mercedes, PSA, Volvo, Jaguar Land Rover всички работят по свои 48V системи: когато последните две фирми обявиха, че минават изцяло на електричество през 2019 и 2020г. съответно, това означаваше, че новите им модели, ако не изцяло електрически, ще използват ДВГ в комбинация с електромотор и в повечето случаи, това ще е най-меката форма на хибридизация, а именно 48-волтовата система.
Системата на Renault с хибридизиран дизелов двигател днес е изолиран случай, но той беше рационален избор при проектирането си преди няколко години, когато все още нямаше „Дизел гейт“. В повечето случаи в близките години именно комбинация с бензинов двигател ще е вероятно най-честия избор за хибридизация. Малкият електромотор увеличава въртящия момент при ниска скорост по време на началното ускорение, когато ДВГ трябва да се „поти“ най-силно и съответно да пие най-много гориво. Електрическата „инжекция“ в този момент ще помогне бензиновия двигател да набере скорост по-лесно и съответно да потребява по-малко гориво. За разлика от чистия хибрид, мекият“ не може да работи в изцяло електрически режим: батерията и моторът са твърде малки за да поемат целия товар върху себе си. 48-волтовия вариант няма да може и да се включва в мрежата: той ще се зарежда само от енергията освобождавана при намаляване на скоростта, със или без използването на спирачката.
Добавянето на 48V мотор към бензиновия двигател е сравнително лесно: създаването на подобен мек хибрид струва по-малко от производството на чисто дизелов еквивалент. Според консултантската фирма Evercore ISI до 2025г. подобни меки хибриди ще заемат 55% от всички продавани нови автомобили. Audi и Mercedes вече напредват със своите 48V системи, съответно за новите A8 и S Class.
Допълнителната полза от тази система в премиум сегмента е, че тя позволява добавянето на много допълнителни атрибути и нови аксесоари, потребяващи електроенергия, в областта на комфорта, окачването, инфотеймънт системите и т.н. VW Golf ще има достъп до технологията през 2019г. До тогава PSA, Nissan, Hyundai Motor и други вече също ще имат сделки с доставчици като Continental, Delphi, Bosch или Valeo за нужните 48V компоненти.