Как не се прави зарядна инфраструктура

Китай разполага с най-голямата в света мрежа от зарядни станции за електромобили (EV). Тези станции обаче се използват само през 15% от времето, съобщи неотдавна високопоставен правителствен служител.

За да се постави проблемът в нужния контекст, трябва да се помни, че през есента китайското правителство потвърди намерението си „в близко бъдеще“ да забрани автомобилите с изцяло ДВГ задвижване. Субсидии за производителите на ЕV има от 2010 г., но те ще бъдат прекратени през 2020 г., защото в сектора вече има свръхкапацитет и много производители на нискокачествени автомобили просто целят усвояването на субсидията. Все пак, към края на миналата година в страната вече работеха 210,000 публично достъпни зарядни станции, съобщи Лиу Баохуа от Националната енергийна администрация на страната, цитиран от Caixin Global. Мощност (скорост на зареждане) и техническа съвместимост. Г-н Лиу призна, че много от зарядните станции са „бавни“ и този факт, както и неудобствата при свързване с различни видове автомобили, са основните причини, които свалят утилизацията им. В резултат на това фирмите, инсталиращи зарядните станции, не печелят и инвеститорският ентусиазъм отслабва. Макар зарядният капацитет на мрежата от  станции да е голям, техническите стандарти са относително ниски, каза Лиу. Различни платежни системи и липса на координация, острата конкуренция между фирмите, инсталиращи зарядни станции в Китай през последните години, ги накара всяка да изисква свой метод за заплащане на електроенергията, както и самостоятелни мобилни апликации, които не си „говорят“ една с друга.

Националната енергийна администрация призовава за повече сътрудничество между фирмите за зарядни станции и автомобилната промишленост, заяви г-н Лиу. В момента китайската автоиндустрия е в минимален допир с отрасъла на фирмите за зарядна инфраструктура. След продажбата на автомобила, строителството на зарядни станции и експлоатацията им са оставени изцяло на специализираните фирми. Но усъвършенстването на зарядните технологии изисква сътрудничество и координация между тези два отрасъла.

С поглед към ВЕИ, ниската утилизация не е единственото препятствие на пътя. Китай стимулира генерирането на електроенергия от маломощни ВЕИ. Очаква се до 5 – 10 години електроенергията от соларни клетки да стане по-евтина от тази, добита от въглищни ТЕЦ. Това означава, че зарядната инфраструктура трябва да се създава с мисъл за използването на ВЕИ за нея в бъдеще, заяви Оянг Мингао, председател на асоциацията China EV100, обединяваща политици, научни работници и ръководители от промишлеността.