In Memoriam: Серджо Марчионе, скептичният счетоводител

Покойният шеф на Fiat Chrysler Automobiles (FCA) вероятно ще бъде запомнен с не един и два шеметни за стандартите на тази индустрия успехи. Спасяването Fiat от ръба на банкрута през 2004г. бе последвано от втори подобен „фокус“ и с Chrysler, придобит след финансовата криза през 2009г. За разлика от повечето босове на големи фирми, обаче той никога не се боеше да бъде прям дори с риск някой да се почувства обиден или политически коректният тон да пострада.През 2014г. той открито помоли потребителите да не си купуват единствения електромобил произвеждан от неговата фирма Fiat 500e, защото фирмата губи $14,000 от всяка продадена бройка.
По темата за икономичността и вредните емисии на автомобилите той умоляваше регулаторите просто да поставят нужните цели, без да диктуват на фирмите с какви точно технологии да ги постигат. Бидейки счетоводител по образование Марчионе никога не си позволи да забрави, че способността на един автоконцерн да произвежда иновации зависи, колкото от гениалността на изследователските му лаборатории, толкова и от счетоводния баланс на фирмата. За разлика от задължителния оптимизъм на повечето си колеги Марчионе до края си не престана да сочи уязвимите точки на автомобилния отрасъл тази своя презентация от 2015г. наречена „Изповеди на един капиталов наркоман“ той показва с цифри как в рамките на поредния цикъл автоиндустрията отново не е успяла да стигне нужната норма на възвращаемост за да покрие капиталовите си разходи. С други думи, старите болести на отрасъла – излишно големите мощности и недостатъчните норми на печалба – все още не са преодоляни. По-конкретно Марчионе показва, че сравнена с други отрасли автоиндустрията е слабопечеливша и склонна към флуктуации, а предстоят изключително големи и високорискови инвестиции.
В дъното на всичко това Марчионе вижда факта, че производителите разходват гигантски капитал, за да създават собствени компоненти дублиращи тези на своите конкуренти, без някаква уникалност, която потребителят да може да отличи. „Трябва да се отнасяме много предпазливи към хората, които вдигат много шум. Сред тези от нас, които врим и кипим в този бизнес има голяма неохота да си признаем чистосърдечно накъде точно върви отрасълът ни“ каза той в едно от последните си интервюта пред Bloomberg през януари 2018г.Единственото лекарство Марчионе вижда в консолидацията, и то из основи – чрез придобивания между гигантите, които са по-ефикасния (макар и по-труден) според него вариант, а не чрез „съюзяване“ или просто чрез споделяне на платформи. В този дух бе и една от последните големи сделки на Марчионе – партньорството с Waymo, където FCA снабдява с хибридни мини-ванове Chrysler Pacifica автономната мрежа на Google/Alphabet. Наследникът му Майк Манли, потвърди, че „оздравителният процес“ започнат и завършен от неговия “специален уникален“ бивш шеф е в миналото. Затова и най-важното наследство от Марчионе може да е това, че Fiat Chrysler е най-после без задължения, след като сумата от дълговете на фирмата в техния пик бе почти $13 милиарда.