Разнообразието от модели – ключ към ръста на електромобилите
Международният съвет за чист транспорт (International Council on Clean Transportation ICCT) оповести резултатите от мащабно свое проучване върху ефективността на различните мерки за по-бързо навлизане на електромобилите (EV) на американския пазар. Анализът е на база подробни данни за продажбите на електромобили (вкл. плъг-ин хибриди) в 50 от най-големите градове в САЩ и измененията им при наличието или липсата на различни стимули. Всичките пет града с най-висок дял EV в общите продажби са в Калифорния, където за първи път в САЩ бе въведена строга програма на щатско ниво за ограничаване емисиите на продаваните нови автомобили. Начело е Сан Хосе с 13% EV дял, следван от Сан Франциско (7%) Лос Анджелис (5%) Сан Диего (4%) и Сакраменто (3%).Според ICCT инструментът доказал най-голяма ефективност за увеличаване EV дела е именно присъединяването към калифорнийската система за ограничаване на емисиите, която вече е въведена и в 9 други щата.
Подобно на мерките в ЕС схемата задължава чрез риска от големи глоби автопроизводителите да събират точки («кредити»), така че тази година поне 2.5% от продадените в съответния щат автомобили да са електрически и този дял постепенно да нараства до поне 8% през 2025г. Автопроизводителите могат да продават, и купуват кредити помежду си, както и да пренасят част от тях за следваща година. Като втора по ефективност мярка ICCT вижда разширяването на гамата от EV модели на пазара. Петте най-големи градски EV пазара имат по минимум 28 различни модела, от които потребителите да избират. За всички останали градове този брой е под 10.Ценовите субсидии са третата по ефективност мярка. Всичките градове в топ 10 по EV дял предлагат отстъпки от $2,000 до $5,000 от цената на един автомобил. Как са структурирани евентуалните отстъпки е също важно? Денвър го е доказал с ръст от 50% в EV продажбите, давайки отстъпката в момента на покупката, а не както по-рано – когато потребителят попълва годишната си данъчна декларация.
Следващият най-важен фактор е зарядната инфраструктура. Градовете с най-голям дял ЕV продажби имат поне 300 обществени зарядни станции на 1 милион жители. ICCT отбелязва, че половината от населението на САЩ живее в райони, където зарядната инфраструктура е под 30% от това ниво. В градовете с най-голяма EV концентрация 10% до 20% от всички публични зарядни станции са бързи (на прав ток). Анализът още подчертава, че водещите градски EV пазари също имат поне 100 вътрешнофирмени (не публични) зарядни станции на 1 милион население. Възможността електромобил с едно лице в него да бъде шофиран в пътната лента за автобуси също качва позициите на други градове в челната петдесятка. ICCT е неправителствена организация основана през 2001г. с цел повишаване екологичността на транспорта. Тя се финансира основно от фондациите European Climate Foundation, Blue Marble Fund, Climate Works Foundation, Packard Foundation, Schmidt Family, които съвместно носят над ¾ от приходите й. Организацията придоби известност с ролята си в разкриването на скандала „Дизел гейт“ с Volkswagen.