Икономичност: предимството на дизела намалява, но е все още значително | fleet-surveys

Икономичност: предимството на дизела намалява, но е все още значително

Нови данни, добити в реални условия, дават на дизеловите двигатели EURO6 средно с 19% по-добра икономичност от бензиновите им еквиваленти

През изминалия месец fleet-surveys приключи още една фаза в разработването на новия калкулатор за „ТСО – Пълни разходи в жизнения цикъл“. За източник на базови референтни данни относно потреблението на гориво бе избран equaindex.com  най-вече заради техния независим и постоянен във времето модел на работа. Този модел се основава на 200 до 400 модела, тествани ежегодно в еднакви реални пътни условия, за разлика от лабораторните такива, използвани при стандартните тестове на автопроизводителите. Всеки тест трае по 3.5 часа и обхваща еднакви по продължителност пътни отсечки, където се поддържа средна скорост от съответно 30 км/ч, 60 км/ч и 100 км/ч.

Ограничавайки се само в 12-те водещи за българския служебен автопарк масови автомарки от последните три години и сравнявайки само резултатите от двигатели с еднаква кубатура, дизеловите модели регистрират средно с 27% по-добра икономия на гориво отколкото бензиновите им еквиваленти. Това предимство на дизеловия двигател е приблизително съхранено от 2003 г., когато fleet-surveys направи първите подобни анализи.

Отделно, сравнявайки само автомобилите с еднаква мощност (к.с.), дизеловите показват 20% по-добра икономичност от бензиновите. В отделен анализ (виж графиката по-долу), разглеждайки само ниво EURO5, разликата в икономичността в полза на дизела е също близка, т.е. 26%. Но на ниво EURO6 обаче тази разлика спада сериозно - до 19% в полза на дизела.

През последните години сме свидетели на увеличаване на малолитражните двигатели, които навлязоха много по-масово сред бензиновите модели, отколкото сред дизеловите. Това е естествен резултат от решението на ЕС за сваляне на средното ниво на CO2 емисиите от продажбите на всеки производител на територията на Съюза до 96гр./км. през 2019 г., съпроводено със строги глоби в случай на неспазване.

Регион: 
Тази статия е част от темите: